Emma Bengts

Live the life you love, and love the life you live!

Marängwhoopies

Publicerad 2012-06-04 16:55:44 i Mat & bak



Maräng:

2 äggvitor
150 g (1 3/4 dl) strösocker

Citronfyllning:

2 äggulor
½ tsk grädde
ca 6 msk florsocker + mer om det behövs
Några droppar citronarom


1. Lägg socker och äggvitorna i en skål och placera den över en kastrull med sjudande vatten. Vispa hela tiden med elvisp i ca 5 min tills blandningen är tjock och blank och så fast att den inte ändrar form. Fyll en garneringsstrut eller en plastpåse med maräng och spritsa ut runda plattor. Storlek väljer du själv, men jag rekommenderar små, eftersom de blir väldigt söta. Plattorna ska vara lika stora. Låt stelna i minst 3 timmar.




2. Vispa äggulorna fluffiga, vispa sedan i grädden. Tillsätt så mycket florsocker som behövs, ca 6 msk, konsistensen ska vara tjock men lite flytande. Ha till sist i citronaromen efter smak. Bred ut på en marängplatta och tryck ihop med en annan. Ställ in i kylen i minst 1 timme, och kolla till ibland, för plattorna kan glida isär innan det stelnat.



Gör fyllningen när som helst, men minst 1 timme innan du ska bjuda på dina Whoopies.

3. Mumsa i dig allt! Supersött, perfekt för sockerälskaren!



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma Bengts

Jag heter Emma, jag är 17 (snart 18) år och bor i Dalarna! Jag läser just nu till undersköterska, så den mesta tiden av mitt liv går till plugg. Annars bakar jag, allt från tårtor, cupcakes, kakor och bullar till bröd, kex, chips osv. Träning är också ett stort intresse hos mig, och även matlagning, foto, hälsa i allmänhet, skönhet osv! Funderingar eller frågor? [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela