Emma Bengts

Live the life you love, and love the life you live!

Muffin Surprise

Publicerad 2011-05-04 19:44:53 i Mat & bak




Blev väldigt sugen på att baka något, och igår hittade jag ett jättemysigt recept på en av mina favorit-bak-bloggar! :)

Receptet är helt kopierat från hennes blogg, bara så att ni vet!

Här hittar ni hennes blogg!

Muffin Surprise

 

100 g smör el margarin

2 ägg

150 g socker (ca 1,6 dl)

2 tsk vaniljsocker

2,5 dl mjöl

1 tsk bakpulver

200-250 g glass

Chokladpraliner

 

 

Gör så här:

Häll socker, vaniljsocker och smör i en bunke och vispa det fluffigt.

Tillsätt ett ägg i taget och vispa/mixa några minuter i taget efter varje ägg.

 

Blanda mjöl och bakpulver i en skål och sikta ner blandningen i smör och äggblandningen.

Mixa ihop allt (om du har en assistent) eller vänd ner mjölet tills det är blandat och en slät smet.

 

Sen är det dags att ha i glassen!

Rör ordentligt så att du har en fin, slät smet.

Sätt muffinsformar i en muffinsplåt och klicka i smeten till knappt hälften.

Tryck i en chokladpralin av valfritt märke och smak, tryck inte ända ner men kanske till hälften.

Lägg försiktigt över lite av smeten så att det bara täcker pralinen.

 

Sätt in i ugnen på 200 grader i ca 15-20 minuter, känn med en sticka efter 15. Om stickan är torr är de klara!

Om inte kan man grädda dem i tre minuter till åt gången tills stickan är torr.

 

 

 

Jag gjorde både med och utan "surprise", så att Göran ska kunna äta dem :)

De toppiga närmast är utan choklad, och de platta längst bort är med.

 

Med chokladpralin

 

Utan chokladpralin!

 

Så fluffiga, och absolut den godaste muffinsen jag någonsin ätit! Saftiga och så himla underbar eftersmak! Jag hade i jordgubbsglass, så det blev som en sommardröm ^^

 

Som jag kanske har nämnt tidigare så älskar jag att baka, men det är sällan jag har någon att baka till. Vill du bli min försökskanin? :) Hör av dig i så fall!

 

Mums!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma Bengts

Jag heter Emma, jag är 17 (snart 18) år och bor i Dalarna! Jag läser just nu till undersköterska, så den mesta tiden av mitt liv går till plugg. Annars bakar jag, allt från tårtor, cupcakes, kakor och bullar till bröd, kex, chips osv. Träning är också ett stort intresse hos mig, och även matlagning, foto, hälsa i allmänhet, skönhet osv! Funderingar eller frågor? [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela